RÓŻNE PODPRAWY

Podprawa ze śmietanki i żółtek. 2 żółtka, 150 ml śmietanki.Jaja umyć, wybić ze skorupek do naczynia, oddzielić żółtka od bia­łek. Żółtka wymieszać ze śmietaną. Rozprowadzić niewielką ilością zagotowanej zupy. Potem połączyć z pozostałą zupą, nic gotowć. Podprawa z ‚mąki i śmietany.150 mł śmietany, 2-3 dkg mąki pszennej.Śmietanę wymieszać z mąką, zalać niewielką ilością zagotowanej zupy, szybko mieszając trzepaczką. Potem połączyć śmietanę z po­zostałą zupą, zagotować. Podprawa z mąki ziemniaczanej 3 dkg mąki ziemniaczanej, 1,5 1 płynu, woda.Mąkę wymieszać z małą ilością zimnej wody, wlewać powoli do gorącego płynu szybko mieszając, zagotować. Podprawa z żółtek. 2 żółtka.Jaja umyć, wybić ze skorupek do naczynia, oddzielić żółtka od białek. Źółtka’rozetrzeć, wymieszać z małą ilością gorącej zupy. Potem i połączyć z pozostałą zupą, szybko mieszając trzepaczką, nie gotować.

PIECZARKI NADZIEWANE PO WĘGIERSKU

1/2 kg pieczarek, tłuszcz, 5 dkg cebuli,10 dkg wątróbki z drobiu, 1 jajko ugotowane na twardo, 50 ml śmietany, sałata zielona; sos: 10 dkg majonezu,20 ml białego wytrawnego wina, 4 dkg groszku konserwowego, 3 dkg papryki konserwowej, natka pietruszki, sól, pieprz, cukier i przyprawa do zup do smaku.Pieczarki oczyścić, umyć, odciąć trzony, drobno posiekać, usma­żyć, a kapelusze zalać wrzącą osoloną wodą, ugotować, wyjąć z wy- I waru, odsączyć, wystudzić. Cebulę obrać, opłukać, drobno pokrajać, usmażyć, dodać wątróbkę, usmażyć, wystudzić, zemleć razem i z jajkiem, wymieszać z usmażonymi pieczarkami i śmietaną, dopra­wić do smaku. Następnie napełnić kapelusze, ułożyć na półmisku wyłożonym liśćmi zielonej sałaty. Majonez połączyć z winem, grosz­kiem, drobno pokrajaną papryką i posiekaną natką pietruszki, do­prawić do smaku, polać przygotowane pieczarki.

PIECZARKI NADZIEWANE POPULARNE

Pieczarki nadziewane popularne I 1/2 kg pieczarek, 10 dkg cebuli, tłuszcz, natka pietruszki, 2 jaja, bułka tarta, sól i pieprz do smaku.Pieczarki oczyścić, umyć, odciąć trzony, drobno posiekać. Cebulę obrać, opłukać, pokrajać w kostkę, podsmażyć, dodać posiekane trzony, usmażyć, wymieszać z posiekaną natką pietruszki, dopra­wić do smaku. Następnie napełnić kapelusze, panierować w roz­mąconych jajkach i bułce tartej przyciskając ręką. Potem kłaść na silnie rozgrzany tłuszcz i smażyć z obu stron na rumiano.Podawać jako przystawkę lub jako samodzielne danie z ziemniakami drążonymi i surówkami. Pieczarki nadziewane popularne II 1/2 kg pieczarek, tłuszcz, 10 dkg szynki lub kiełbasy szynkowej, 6 dkg ketchupu, 5 dkg sera żółtego, sól i pieprz do smaku.Pieczarki oczyścić, umyć, odciąć trzony, drobno pokrajać, usmażyć, wymieszać ze zmieloną szynką, ketchupem i startym serem, do­prawić do smaku. Następnie napełnić kapelusze, ułożyć na blasze wysmarowanej tłuszczem tak, aby nadziejna górze, polać tłuszczem i upiec.

PIECZARKI NADZIEWANE PO CESARSKU

Pieczarki nadziewane po cesarsku 1/2 kg pieczarek, tłuszcz, 10 dkg szynki konserwowej,1 jajko ugotowane na twardo, 5 dkg majonezu,150 ml śmietanki kremowej, 8 dkg papryki konserwowej, 4 orzechów włoskich bez łupin, sól, pieprz, cukier i sok cytrynowy do smak dkg .Pieczarki oczyścić, umyć, odciąć trzony, drobno posiekać, usmażyć wystudzić, zemleć razem z szynką i jajkiem, połączyć z majonezem, doprawić do smaku. Kapelusze zalać wrzącą osoloną wodą, ugoto­wać, odcedzić, wystudzić, napełnić kapelusze przygotowaną masą, ułożyć na półmisku, obłożyć dekoracyjnie ubitą śmietanką wymie­szaną ze zmieloną papryką i startymi orzechami, udekorować. 

LORD I FIRMOWE

Pieczarki firmowe 60 dkg pieczarek, tłuszcz, 10 dkg ketchupu, 5 dkg chrzanu (tartego), 50 ml śmietany, 2-3 dkg piernika, natka pietruszki, sól, pieprz, cukier i sok z cytryny do smaku.Pieczarki oczyścić, umyć, pokrajać w paseczki, usmażyć, połączyć : z ketchupem, chrzanem, śmietaną, startym piernikiem i posiekaną ; natką pietruszki, dusić kilka minut, doprawić do smaku.Podawać z ryżem i surówkami. Pieczarki „Lord”1/2 kg pieczarek, tłuszcz, 4 jaja ugotowane na twardo,10 dkg szyjek rakowych, 5 dkg groszku konserwowego, 2 dkg masła rakowego, 2 dkg mąki,200 ml rosołu, 50 ml śmietany, pęczek koperku, sól I pieprz do smaku.Pieczarki oczyścić, umyć, pokrajać w paseczki, usmażyć. Jaja obrać, przekrajać na pół, wyjąć żółtka. Szyjki rakowe i żółtka posiekać, doprawić, napełnić białka, ułożyć w naczyniu wysmarowanym tłusz- j czem, obłożyć pieczarkami i groszkiem. Masło rozgrzać, wymięszać z mąką, zasmażyć nie rumieniąc, rozprowadzić zimnym rosołem szybko mieszając trzepaczką, chwilę pogotować, połączyć ze śmietaną, zagotować, dodać posiekany koperek, doprawić do smaku, zalać przygotowaną potrawę, zapiec. Podawać z surówkami.

PIECZARKI FAMILIJNE

Pieczarki familijne I 60 dkg pieczarek, tłuszcz, 30 dkg bananów, 1-2 dkg mąki, 150 ml białego wytrawnego wina, 6-8 dkg ketchupu, sól, pieprz, sok cytrynowy i pomarańczowy do smaku.Pieczarki oczyścić, umyć, przekrąjać każdą na 4 części, włożyć na silnie rozgrzany tłuszcz, usmażyć. Banany umyć, sparzyć wrzącą wodą, obrać ze skórki, pokrajać na kawałki, dodać do pieczarek, oprószyć mąką, wlać wino i ketchup, dodać przyprawy i dusić kilka minut, doprawić do smaku.Podawać z ryżem i zieloną sałatą. Pieczarki familijne II 50 dkg pieczarek, 8 dkg cebuli, 15- dkg strąków i papryki, 25 dkg mięsa z kury bez kości, tłuszcz, mleko, 1 dkg mąki, sól, pieprz i curry do smaku .Pieczarki oczyścić, umyć, pokrajać w paseczki. Cebulę i paprykę i oczyścić, opłukać, pokrajać razem z mięsem w paseczki, podsmażyć, ; dodać pieczarki i dusić na małym ogniu skraplając mlekiem. Następ­nie oprószyć mąką, chwilę poddusić, doprawić do smaku.Podawać z ryżem i surówkami. 

PIECZARKI NA DWA SPOSOBY

Pieczarki „Ali” 60 dkg pieczarek, tłuszcz, 10 dkg czosnku, 10 dkg ketchupu, 5 dkg orzechów włoskich bez łupin, sól i curry do smaku.Pieczarki oczyścić, umyć, pokrajać w paseczki, usmażyć. Czosnek podzielić na cząstki, obrać, sparzyć wrzącą wodą, podsmażyć, do­dać do pieczarek, doprawić do smaku, polać ketchupem, posypać sparzonymi, obranymi ze skórki i startymi orzechami.Podawać z ryżem i zieloną sałatą. Pieczarki „Anna Maria”1/2 kg pieczarek, tłuszcz, 1/2 kg makaronu ugotowanego, 100 ml mleka, 2 jaja, 10 dkg sera żółtego, sól, pieprz i curry do smakuPieczarki oczyścić, umyć, pokrajać w paseczki, usmażyć, połączyć z makaronem, doprawić do smaku, zalać mlekiem wymieszanym z jajami i przyprawami, posypać startym serem, zapiec.Podawać z surówkami.

GRZYBY PO MYŚLIWSKU

 Grzyby po myśliwsku. 1 kg grzybów świeżych (borowiki, koźlarze, gąski lub maślaki), 10 dkg cebuli, tłuszcz, 60-80 dkg ziemniaków, 150 ml śmietany, 25 dkg sera twarogowego, sól, pieprz, estragon, czosnek i kminek do smaku, tłuszcz i bułka tarta do naczyniaGrzyby oczyścić (z maślaków zdjąć skórkę), umyć, pokrajać w pa- seczki. Cebulę obrać, opłukać, drobno pokrajać, usmażyć, dodać grzyby i dusić na małym ogniu, mieszając. Pod koniec duszenia wlać śmietanę, doprawić do smaku. Ziemniaki obrać, opłukać, zalać wrzącą osoloną wodą, ugotować na półmiękko, odcedzić, przestudzić, pokrajać w plastry. Naczynie wysmarować tłuszczem, posypać bułką tartą, nałożyć ziemniaki przekładając grzybami oraz przesypując przetartym przez sito twarożkiem i przyprawami, wyrównać powierzchnię i piec około 50 minut.Podawać w naczyniu, w którym potrawa się zapiekała, z dodatkiem surówki.

LECYTYNA SOJOWA

Nie sposób nie wspomnieć o niezbędnych kwasach tłuszczowych: olej sojowy zawiera 45-60% kwasu linolowego oraz 3-8% kwasu linoleinowego. Obecność kwasu linoleinowego narzuca konieczność spożywania oleju sojowego na surowo jest to olej służący do przyprawiania potraw. Soja jest także bogata w lecytynę i co ważne, nie zawiera cholesterolu. Lecytyna sojowa zawiera aktywny składnik zwany fosfatydylocholiną, które­go właściwością jest utrzymywanie chole­sterolu w stanie emulsji i rozpuszczanie go we krwi, co zapobiega jego skupianiu się (prowadzącemu do powstania się blaszek miażdżycowych w ścianach naczyń).  Soja jest godnym uwagi źródłem mi­nerałów, witamin z grupy B, karotenoidów i witaminy E, z czego te dwa ostatnie skład­niki są wyjątkowo ważne dla zdrowia ze względu na działanie antyoksydacyjne.

DIETA ŚRÓDZIEMNOMORSKA

Badania kliniczne i biochemiczne wyka­zały, iż tłuste pożywienie, bogate w kwa­sy tłuszczowe nasycone, podwyższa po­ziom cholesterolu LDL powodującego miażdżycę, ma więc związek przyczyno- wo-skutkowy z chorobą wieńcową. Dla odmiany dieta bogata w węglo­wodany złożone i błonnik, gdzie kwasy tłuszczowe jednozasadowe nienasycone stanowią główne źródło tłuszczów, ob­niża poziom cholesterolu LDL. Dowiedziono, iż sposób odżywia­nia się ludności z rejonu Morza Śród­ziemnego sprzyja obniżeniu ciśnienia tętniczego. Ze względu na bogactwo węglowodanów złożonych dieta ta jest mniej kaloryczna niż inne, obfitujące w tłuszcze, co stanowi również czynnik zapobiegający otyłości.